Foutmelding

  • Notice: Trying to access array offset on value of type bool in monkberry_field_news_detail() (regel 159 van /data/sites/web/hoeilanderbe/subsites/www.hoeilander.be/sites/all/modules/custom/monkberry/monkberry.fields.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type null in monkberry_field_news_detail() (regel 159 van /data/sites/web/hoeilanderbe/subsites/www.hoeilander.be/sites/all/modules/custom/monkberry/monkberry.fields.inc).

Schaamschrift Infrabel legt hele mistoestand spoorwerken onverbiddelijk bloot

zondag 30 jun 2013

Zondag 30 juni - Op 19 juni 2013 organiseerden de omwonenden van de GEN-werken in onze gemeente een bijeenkomst om zelf de bouwoverlast te inventariseren. “Als Infrabel onze klachten en claims geheimhoudt, dan doen we ‘t onderzoek zelf.” Het betreft klachten en claims die in verband staan met de bouwwerken van Infrabel. De werken voor het Gewestelijk Expresnet duren nog maanden, de treinen zouden in 2025 rijden. Wanneer de schadeclaims moeten zijn gehonoreerd, blijft een groot geheim. Het 'schaamschrift Infrabel' somt de bewonersklachten op waar Infrabel zich zou moeten schamen.
 
Hieronder vind je de volledige inhoud van dit alleszeggend document. Infrabel zelf doet niet aan belevingsonderzoek. Burgers mogen alleen klagen bij een callcenter waar men alle spoorwegklachten en claims uit gans België (!) moet zien ‘te verwerken’. Maar dit onderbemande meldpunt geeft vaak geen gehoor. Bij Infrabel staan niet de noden van burgers centraal maar bedrijfseconomie. De Infrabel-slogan “Right on track” verbergt dat het bedrijf ontspoort: het lijdt aan zelfreferentialiteit, d.w.z. het onvermogen om te kunnen terugkoppelen, de eigen logica staat centraal. Infrabel verwaarloost daarmee haar publieke opdracht. Waarin verschilt dit nutsbedrijf nog van een commerciële marktpartij?
 
De bouwers communiceren vooral non-verbaal: met lawaai, trillingen, stof, schade, blokkades, vervuiling, onachtzaam gedrag… Infrabel lapt wetten aan zijn laars, schuift klachten op de lange baan en verricht herstellingen pas als het in de eigen planning past. Men gedoogt asociaal gedrag en wimpelt fouten en schade af op (onder)aannemers en verzekeraars. Infrabel past in feite steeds het conflictmodel toe, het bedrijf juridiseert en isoleert elke klacht. Men bezorgt omwonenden slaapdeprivatie: het schendt frequent de afspraken over het begin en het einde van de werkuren. De “communicatie” van het bedrijf blijft hoofdzakelijk beperkt tot het verspreiden van bewonersbrieven. Het op aandrang van de gemeente ingestelde overleg met enkele omwonenden levert geen structurele gedragsverbetering op. Dat mensen wier eigendom is beschadigd geen zicht krijgen op herstel en in onzekerheid worden achtergelaten is een professioneel overheidsbedrijf onwaardig.
 Veel bewoners tonen zich machteloos tegenover het naar hun gevoel megalomane Infrabel. Zelfs de gemeente staat er soms met lege handen tegenover. Een milieuorganisatie typeerde Infrabel als “een staat binnen de staat” die zich ongestoord niet aan milieuwetten houdt. Hoeilaart is weliswaar bevoegd om de werken stil te leggen, heeft al herhaaldelijk hiermee gedreigd, maar beseft dat zij niet evenveel advocatenmacht kan inzetten. Infrabel kan zo haar tegenstanders juridisch uitputten. Eén professionele schadeafhandelaar meldde dat we met een geduchte tegenpartij te maken hebben en wilde op voorhand al uitgaan van een schikking…
 
Wij, inwoners van Hoeilaart, snappen heel goed dat je geen omelet kunt bakken zonder een ei te breken. Maar we zijn Infrabels optreden meer dan beu. Dit verslag somt de klachten op die we zelf hebben geïnventariseerd. Dat doen we omdat Infrabel veinst ze niet te kennen, ze negeert of ze angstvallig geheim houdt. We willen dat Pascal Labille, federaal minister, zijn hoogste ambtenaar Luc Lallemand tot de orde roept en subiet een einde maakt aan de strategie van juridiseren, isoleren, vertragen en uitputten. We hopen dat ook de minister zich schaamt voor het optreden van zijn openbaar nutsbedrijf.
 
1. Normvervaging, grensoverschrijding en onprofessioneel gedrag tolereren
 tekort aan fatsoen, onbeschoft optreden hoofdaannemer VanLaere, niet serieus nemen van burgers
 urineren op straat en in de hagen/tuinen van omwonenden
 gebrek aan professionele ambitie: schouderophalend antwoorden: “Zo is dat nu eenmaal”.
 foutief gedrag tolereren waardoor commerciële bouwpartners vermijdbare overlast als norm gaan ervaren
 schade en schuld herhaaldelijk verleggen, doorschuiven of afschuiven naar andere juridische entiteiten (Infrabel, ons callcenter, Tuc-Rail, Vanlaere, Verhaeren, ‘het was een onderaannemer’)
 Bulgaars/Turks werkpersoneel moet zich op straat verkleden
 onnodig claxonneren en alarmgeluid waardoor de signaalwaarde ervan devalueert
 sociaal isoleren van notoire klagers (Ja, maar X klaagt al zo veel)
 ik kreeg pas een reactie toen ik met een deurwaarder dreigde
 Infrabel weigert bewonersbrieven te dateren maar pronkt met betekenisloze ISO-normen.
 
2. Niet toepassen van moderne vakkennis op het gebied van communicatie
 geen gebruik maken van de sociale media om te reageren op incidenten en actualiteiten
 bij een ernstige inbreuk een reactietermijn van een maand ‘heel normaal’ vinden
 burgers geen ander communicatierol geven als die van klager
 informatieverstrekking verwarren met communicatie, niet beginnen met luisteren
 volharden in het gebruik van jargon waarvan men weet dat burgers dit niet snappen
 men informeert soms eenmaal schriftelijk (in een beperkte kring) en veronderstelt dan dat burgers het na een jaar allemaal nog weten. (De bedrijfsslogan “Right on track” wordt wèl tot treurens toe herhaald)
 Infopanelen en -doeken worden niet ingezet voor publieksvoorlichting, maar voor bedrijfsdoelen en personeelswerving
 wisselende identiteiten inzetten, klager i.p.v. klacht doorschuiven
 onoverzichtelijke stationsmededelingen die tonen dat men elementaire communicatielessen niet kan toepassen
 stationsbord bevat soms apert onjuiste doorverwijzing, geen feedback op verbetertips
 juridische disclaimer (Infrabelsite, e-mail) maken webinfo betekenisloos, de burger wordt wél gehouden aan afspraken
 callcenter niet op de hoogte lokale situatie, vriendelijke personen maar ze kennen onze straatnamen niet eens, niet op de hoogte waar mijn eigendom ligt en wat we verwachten
 contact nutteloos aangezien er toch naast de kwestie geantwoord wordt, er geen gevolg gegeven aan de klacht
 callcenter werkt als buffer: de verantwoordelijken zelf krijgen hierdoor niet eens de kans een klacht in al zijn authenticiteit zelf te beluisteren (verloopt via een tussenpersoon)
 ik ben met klagen gestopt omdat contact niet goed was, niet bereikbaar, gevoel te worden afgewimpeld
 Infrabel negeert het bestaan van de Klaagmuur op Facebook als uitlaatklep voor omwonenden (maar laat het bestaan en de inhoud ervan in publicaties onvermeld)
 geen kans om te klagen, ze namen telefoon niet op
 op mondelinge toezegging op infoavond juni (in 2012) volgde geen reactie
 geen terugkoppeling op klacht (vermoeden dat er niets is gedaan)
 het resultaat van mijn contact was nul / negatief
 Infrabel maakt van haar transparantiebelofte aan minister een dode letter.
 leiding reageert niet op ernstige klachten, toont geen zichtbare betrokkenheid (Lallemand laat antwoord op serieuze klachtbrief illegale toepassing herbiciden over aan lagere echelons)
 
3. Onzekerheid, onkundigheid, onduidelijkheid en gebrek aan informatie bij omwonenden
 wij wonen in een huurhuis, wat nu te doen als mijn verhuurder niet reageert op mijn schademelding?
 heeft dit gevolgen voor het ‘état de lieu’ als mijn huurcontract afloopt?
 wij zijn niet verzekerd
 onbekendheid met officiële taak politie bij constateren private schade, mag je politie wel met zulke verzoeken ‘lastig vallen’?
 wij hebben geen ervaring met het inhuren van advocaten en andere experts
 welk expertisebureau werkt echt onafhankelijk van de grote bouwondernemers?
 we weten niet bij wie we moeten zijn
 niet weten hoe je een bestek moet laten opmaken van schade en wie die kosten voorschiet, huurder, eigenaar, Infrabel?
 wij wonen buiten de perimeter van Infrabel maar hebben toch microbarstjes a.g.v. trilwals
 wie gaat onderhoud werfwegen naast spoor uitvoeren als werken voorbij zijn?
 
4. Schade
 ook onze eigen bomen zijn eruit getrokken, nu langdurende twist over standplaats omdat aannemer bewijsmateriaal meteen heeft afgevoerd
 afrastering kapot
 schade aan tuinhuis en aan de afsluiting
 gebroken signalisatieborden en schade aan elektriciteitsmast Vosdelle
 beschadiging van het afwateringssysteem van de Krekelheide
 haag scheefgezakt door ontgraving ernaast
 deel plafond naar beneden gekomen
 erfscheidingsmuur kapot gereden
 erfscheidingspaaltje verdwenen
 nieuwe betonnen stoeprand bezweken onder gewicht vrachtwagen
 raambeschadiging door steeninslag
 besmeuren geparkeerde auto
 microbarsten
 scheuren in de gevel (en volgens schade-expert ook voor leek onzichtbare breukjes)
 dubbel glas inwendige vochtschade (door trillingswerken open)
 voetpad grind/dolomiet in de aarde/modder gedrukt door camions
 voetpad gras schade rupsbanden
 vloeren, muren, buiten en binnen
 vloertegels in de gang gebroken
 verzakking steunbeer buitenzijde woning
 bovenleidingbreuk door passerende hijskraan (2 dagen geen internet/telefoon meer op mijn kantoor) men heeft na melding nooit meer contact gezocht en niets betaald.
 
5. Werfoverlast
 de lange duur van deze werken geeft sinds bijna 10 jaar overlast voor iets dat we nooit zelf gevraagd hebben en voor een doel dat ons volledig ontsnapt
 al 2 jaar hebben wij geen toegankelijke straat meer
 omgevingslawaai / bruit dans le quartier
 ‘s nachts oranje zwaailicht en bouwlamp onnodig aan laten staan
 door ontgravingen en bouw geluidsmuur nu veel méér last van trillingen en treinlawaai
 heb hun werfafval opgeruimd, maar dit is toch niet mijn taak?
 brokken rondwaaiend piepschuim in onze tuin
 huisdieren last van stress
 ander gedrag van wilde dieren die normaliter vrij rond lopen / broedden
 slecht of niet schoonhouden van de wegenis
 
6. Veiligheid
 laten voortduren van onveilige wegsituaties
 wekenlange haperingen stationsverlichting
 gevaarlijk steile stationsnoodtrappen, trapleuning met splinters, verzakking
 smalle doorgang perron 2 (passeerruimte op dit perron tussen een persoon en een doorgaande sneltrein was wekenlang smaller dan de breedte van één kinderkoets)
 verwaarlozen in bouwplan van aspecten van sociale veiligheid, vandalismepreventie
waarom is de nieuwe noordelijke stationstoegang Hoeilaart niet beoordeeld op aspecten
van sociale veiligheid (hangplek, helling als skatebaan)?
frequente wegblokkades door niet gefixeerde bouwhekken die de straat opwaaien
omdat de hier op aangebrachte reclamedoeken als windzeil functioneren
niet-afsluiten van werftoegangen
diefstalrisico via nieuwe toegangen langs het spoor: het (onbedoeld) creëren
van nieuwe, vlucht- en sluiproutes achter en naast woningen
nieuwe hellingbanen brug Vlaanderveldlaan worden nieuw observatiepunt voor
potentiële inbrekers Krekelheide
bewust achterlaten van ladders op de werf die gebruikt kunnen worden voor
inbraak
achterwege laten van noodreparaties aan voetpaden en wegen met gevaarlijke
diepe putten
besmuikt gedogen van drankgebruik door chauffeurs die operaties uitvoeren met
zware camions of werktuigen: ‘Zij rijden niet op diesel maar op alcohol!’
niet attent zijn op dieren (2 doodgereden poezen aan werfverkeer toegeschreven)
 
7. Juridisch
 stelselmatig omkeren bewijslast, juridische intimidatie, isoleren van klagers
 in twijfel trekken effect meetuitslagen inzake trillingsschade
 geen onderzoek gedaan naar zand/leemlaag bodem (grondverschuivingen)
 dossier telkenmale verplaatst of doorgeven, steeds elders ‘in behandeling gegeven’
 burger de factor dwingen om procedures te beginnen
 pas optreden bij dreiging met deurwaarder of politie
 disclaimer op Infrabel website die elke bedrijfsmededeling ongeldig maakt
 met een ISO-norm pronken om de schijn te wekken dat men een kwaliteitssysteem toepast
 plaatsbeschrijving wordt in twijfel getrokken omdat Infrabel nu met andere bouwer werkt.
 
8. Wetsovertreding en onjuiste gedoogpraktijken
 niet naar letter en geest uitvoeren van de actieve openbaarmakingplicht (klachtenoverzicht had openbaar moeten worden gemaakt)
 het verkeerde bord of onnodig plaatsen of achterlaten van verkeersborden/signalisatie
 het onnodig handhaven van wegafzettingen
 vluchtmisdrijf plegen: wegrijden na toebrengen schade aan publieke en private eigendommen (zoals stukrijden lantaarnpaal)
 toelaten sluikreclame op doeken van bouwhekken voor personeelswerving door aannemer
 onaangekondigd, overvloedig en illegale toepassing van herbiciden op stationsmuren (zoals Kerb “milieugevaarlijk en schadelijk”)
 herhaaldelijk storten van mechanisch verzameld veegvuil in een particulier bos
 lozen van spuitwater met beton in openbaar riool
 het blokkeren van wegen en uitritten met onbemande voertuigen, aanhanger
 het gebruik van voetpaden als parkeerplaats, als laad- en loszone en voor de meerdaagse stockage van bouwmaterialen
 het herhaaldelijk negeren van speciaal voor aannemers Vanlaere/Verhaeren ingestelde maximum rijsnelheden
 vanuit de zandauto’s lege bierblikjes en peuken over de haag werpen
 het gebruik van als ‘landbouwvoertuig’ geregistreerde voertuigen voor grondtransporten (ontwijken tachograafplicht, belasting op diesel en verkeersbelasting)
 misbruik ‘recht van overpad’ door particuliere gronden te gebruiken als werfopslag