Er waait een nieuwe wind door het weekblad "De Serrist"

woensdag 14 dec 2016

Je zal het ongetwijfeld wel gemerkt hebben, de voorbije maanden is er wat veranderd aan hét weekblad van de streek. Geen nieuwe titel, geen spectaculaire redactionele koerswijziging, maar een stevige aanpak van de structuur en de leesbaarheid. Opgericht in 1945 heeft De Serrist wekelijks verslag uitgebracht van alles wat zich in de druivenstreek heeft afgespeeld met als resultaat een stevig abonnementenbestand waar andere regiokranten best jaloers op zijn. Waar bestaat het immers nog, een weekblad waarvoor mensen betalen. Geen gratis inhoudsloos reclameblad maar een stevige gazet die nog gelezen wordt.

 

In al die jaren volgde De Serrist steeds nauwgezet de hartslag van onze druivengemeenten dankzij de eigen journalisten en de bijdragen die verenigingen en organisaties hen toestuurden. Doorheen de jaren veranderde het netwerk aan medewerkers geregeld maar het weekblad behield consequent zijn kwaliteit.

Omdat Claude en Laurent Loits, de eigenaars van de Drukkerij van Hoeilaart, uitgever van De Serrist, dit levenswerk van hun vader en grootvader  een bijzonder warm hart toedragen en omdat, deze steeds maar veranderende mediawereld hen telkens voor nieuwe uitdagingen plaatst, namen zij in het voorjaar de beslissing om nieuw bloed aan te trekken dat voortaan de coördinatie en de samenstelling van De Serrist op zich zou nemen. Uiteindelijk viel de keuze op Philip Maes, een bekende Hoeilander die jaren geleden reeds zijn sporen verdiende bij Radio Zoniën en ook de vaste regisseur van toneelgroep Klem is. 

Philip bleef niet bij de pakken zitten en startte de upgrade naar “De Serrist 2.0”, een aanpak die er vooral op gericht is om stap voor stap de inhoudelijkheid van het weekblad en ook de commerciële waarde ervan in het daglicht te plaatsen.

Het meest zichtbare de voorbije maanden was zonder twijfel de wekelijkse puzzelwedstrijd maar dat is maar een detail. De nieuwspagina’s kregen meer structuur, lezen gemakkelijker, zijn overzichtelijker en dit is maar het begin.

Belangrijk is dat er geïnvesteerd wordt in een weekblad dat onlosmakelijk verbonden is met de streek en waaraan het verenigingsleven en de middenstand heel wat te danken heeft.

En dit is nog maar het begin. De familie Loits is vastberaden om, in het digitale landschap van vandaag, te blijven vechten voor een degelijke, gedrukte krant.  Want de waarde van gedrukte letters en foto’s blijft sowieso hoger dan wat je via een computerscherm binnenkrijgt.

In de drukkerij van Hoeilaart werkt een heel team elke week aan een nieuwe uitgave; voor wie dit proces van nabij volgt , is dat telkens een klein mirakel want het is nooit evident om tegen een deadline aan te moeten werken. De drukpersen en de lezers wachten echter niet.

 Als trouwe lezer en grote supporter van “De Serrist” wensen bij Philip en de hele ploeg veel succes.