Foutmelding

  • Notice: Trying to access array offset on value of type bool in monkberry_field_news_detail() (regel 159 van /data/sites/web/hoeilanderbe/subsites/www.hoeilander.be/sites/all/modules/custom/monkberry/monkberry.fields.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type null in monkberry_field_news_detail() (regel 159 van /data/sites/web/hoeilanderbe/subsites/www.hoeilander.be/sites/all/modules/custom/monkberry/monkberry.fields.inc).

Geen spoor zonder dwarsliggers

dinsdag 03 jul 2012

Dinsdag 3 juli - Voor de gemeenteraad van gisterenavond, deelde Rein van Gisteren, een buur van de spoorwerken op het Vlaanderveld, een uitvoerig document uit, waarin de overlast van de spoorwerken belicht wordt en oplossingen voorgesteld worden voor een betere communicatie van Tuc-rail, een communicatie die vandaag toch wel vragen oproept en onbegrip veroorzaakt. Rein zal deze tekst ook voorleggen aan de milieuraad waar hij lid van is. 
 
Er worden 11 suggesties gedaan:
 
1. Accepteer omwonenden als serieuze gesprekspartner. Wie minder klagers wil moet bewoners niet alleen in die klachttrol drukken. Organiseer eens een werfrondleiding en zorg er voor dat er op de werf een spreekuur wordt ingesteld.
2. Gebruik bouwborden niet om aan vakgenoten uit te leggen wie er allemaal werkt maar om aan omwonenden en reizigers te tonen wat er te gebeuren staat.
3. Treed uit de passieve anonimiteit, schakel over op een open projectcommunicatie, leg de nadruk niet op (louter distributieve) informatieverstrekking maar op een dialoog. Een simpele psychologische wet: overlast wordt dragelijker bij een toegankelijke relatie met de veroorzaker.
4. Open een interactieve projectsite waar (aangemelde) omwonenden kunnen reageren. Zo biedt een forum aan internetters een nuttige uitlaatklep. Zie bijvoorbeeld de Noord-Zuidlijn
5. Begin bewonersavonden met een onderzoekende en vragende houding, niet met het leveren van ongevraagde informatie. En zorg voor koffie & koek.
6. Leg maandelijks publieke verantwoording af over de afdoening van de ontvangen klachten en opmerkingen: zo ziet iedereen hoe (snel) ze zijn opgevolgd.
7. Wees niet alleen groot als aannemer, maar ook groot en snel bij het erkennen van fouten en bij het herstellen van kleine schades en ongemakken. Laat het opruimen van (z)werfafval niet aan omwonenden over. Denk niet alleen aan de veiligheid van het eigen personeel maar ook aan die van de treinreiziger.
8. Toon meer inlevingsvermogen en wees aanspreekbaar, leg de bewijslast niet vanzelf bij de zwakste partij.
9. Toon vertrouwen, trek de juistheid van uw eigen projectinformatie niet op voorhand zelf in twijfel: verwijder subiet de potsierlijke disclaimer uit uw correspondentie .
10. Financier een onafhankelijke ombudsfunctionaris, een door de gemeenteraad aan te wijzen vertrouwenspersoon en laat deze periodiek een bewonersenquête houden om ook de opinie te monitoren van bewoners die niet zo ‘gebekt’ zijn.
11. Orden de bewonerscommunicatie niet zoals nu rond de (interne) projectfasering, maar ga uit van de logica van omwonenden en richt u op de effecten voor de omgeving.
 
Je kan de volledige tekst met nog meer boeiende bedenkingen hieronder downloaden. 

BijlageGrootte
PDF icon advies_aan_gemeente_spoorwerken.pdf358.24 KB