Een mond vol beloftes, alweer!

zondag 20 mei 2012

Zondag 20 mei - Wij kregen het volgende bericht toegestuurd in verband met de werken aan het derde en vierde spoor. Wij publiceren het hieronder volledig.
Op woensdag 9 mei 2012 werden wij allen uitgenodigd door Infrabel in samenwerking met de gemeente Hoeilaart, op een infosessie over de vooruitgang van de grondwerkzaamheden in het kader van het op 4 sporen brengen van de spoorlijn 161. 

  1. Inhoudstafel :
    1. Wie zijn wij ? … dat wéten we ondertussen al!
    2. Het Gewestelijk Expresnet GEN = avondvullend, wederkerende herhaling van hetzelfde.
    3. Hoeilaart Fase III (uitvoering & afspraken) = “afspraken” om ons te paaien en zand in de ogen te strooien.
    4. Vraag en antwoord = klacht en afwimpelstrategie.

 
Een mond vol beloftes dus, alweer.
De muffe zaal was halfvol, na jaren geven mensen het op om mooie beloftes te aanhoren en idyllische plaatjes te bekijken.
De afwezigen hebben echter ongelijk, want zo lang de inwoners hun stem laten horen, zal er ergens wel een weerklank blijven hangen.
Aanwezig zijn en blijven is als stemrecht, één stem geeft geen gewicht, maar vele stemmen wel. Wees erbij.
 
Gewoontegetrouw werden we getrakteerd op een powerpoint-presentatie met futuristische beelden die met de werkelijkheid weinig vandoen hebben, het leek meer op een visuele illusie.
 
Grote boosdoener en tevens even grote afwezige op deze bijeenkomst was de aannemer Van Laere!
En toeval of niet, alle grieven die de misnoegde omwoners op tafel legden, waren volgens de woordvoerders van Infrabel, Tuc Rail en de gemeente, de fout van de knappe koppen van Van Laere.
 
Sommigen verlieten de zaal omdat het allemaal zo hopeloos lijkt, we hebben helemaal geen inspraak, klachten worden afgewimpeld naar een fout bestek of onmacht of geldnood ... de excuusmand is goed gevuld.
Een mens zou er moedeloos van worden.
 
Hopelijk krijgen we geen zwoele zomernachten, want vensters, deuren en ramen zullen gesloten moeten worden. Niet enkel voor de rondtrekkende dieven die onze streken teisteren, maar eveneens voor de bende van Van Laere.
Tussendoor werden wij op de hoogte gebracht van de komende nachtwerken, vanaf augustus 2012 tot het voor- of het najaar 2013, elke nacht, day and night. Slaapzacht.
 
Over de gevallen geluidsmuur hadden vele mensen klachten en vragen. De getrainde woordvoerders, gesteund door een speciaal ingehuurde communicatiespecialist, wuifden en wimpelden de mensen naar de volgende vragen - die meestal klachten bleken te zijn – zonder een oplossing te bieden of een degelijk antwoord te geven.
En, het was altijd de fout van Van Laere, hij mocht zondebok spelen, want niet aanwezig.
 
“En wanneer zullen die treinen dan eigenlijk rijden?” vroeg een wakkere burger. Op Sint-Juttemis ?
De NMBS die verantwoordelijk is voor het “rollend materieel” zit in slechte papieren, de geldverslindende locomotief heeft een paar miljarden tekort om …. treinen te kopen.
Dit is geen grap.
 
Kerstin Huygelen