Vragen bij zone 30 in Hoeilaartse wijk ‘t Roth

vrijdag 02 dec 2011

Dit is een persbericht van CD&V raadslid Wim Laureys.
 
Via de media mocht iedereen ondertussen vernemen dat er onlangs door het gemeentebestuur beslist werd om de volledig wijk ’t Roth in Hoeilaart in te richten als een tijdelijke zone 30.
Tijdens de gemeenteraad van 28 november stelde CD&V raadslid Wim Laureys een aantal vragen aan het gemeentebestuur over de manier waarop deze beslissing genomen werd maar  vooral  over het gebrek aan ommunicatie naar de wijkbewoners toe.
 
Uit het antwoord van het gemeentebestuur blijkt dat zo’n 80 inwoners van Hoeilaart klachten zouden hebben geformuleerd over de snelheid van de voertuigen in de wijk’t Roth. Waar we deze 80 klachten kunnen terugvinden is vandaag echter nog altijd niet duidelijk.
Om reden van die klachten vroeg het gemeentebestuur op de vergadering van de verkeerscommissie van 25 oktober 2011 bij hoogdringendheid advies.
 
Tijdens die vergadering bleek echter dat de klachten vooral betrekking hebben op de snelheid waarmee de vrachtwagens en tractoren hun wijk doorkruisen naar de werf van de spoorlijn 161, en dat al 8 maanden.
 
Ondanks het feit dat deze verkeerscommissie duidelijk gevraagd had om ook alternatieve maatregelen grondig te onderzoeken nam het gemeentebestuur 3 weken later, opnieuw met een zo gezegde hoogdringendheid, de beslissing om toch zone 30 in te voeren in heel de wijk ’t Roth en een aantal andere straten.
 
Raadslid Laureys betreurt dat er gedurende deze 3 weken geen enkele moeite noch tijd werd vrijgemaakt om een inspraakvergadering met de wijkbewoners te organiseren terwijl dit blijkbaar ondertussen wel kon met Tuc Rail en de aannemer van de spoorwegen.
Ondanks dat de invoering van de zone 30 een gemeentelijke beslissing is, wordt de verantwoordelijkheid voor het gebrek aan communicatie hierover, naar de bevolking toe, volledig in de schoenen geschoven van Tuc Rail.
Het gemeentebestuur bevestigde tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad ook nog formeel dat de politie nauw  zal toezien op de naleving van de snelheid in deze zone 30, behalve tijdens het weekend. Wellicht is er in het weekend geen nood aan controle en veiligheid. Dit is alvast geen goed signaal naar de bevolking toe.
 
Dat ondertussen de verkeerssignalisatie nog niet op punt staat en voor verwarring kan zorgen is volgens de schepen van mobiliteit volledig de fout van het gemeentepersoneel. Is het niet een beetje goedkoop om als schepen in Hoeilaart steeds maar weer de schuld te schuiven in de schoenen van het gemeentepersoneel ? Waarom kan het politiek bestuur van Hoeilaart zelf eens niet haar verantwoordelijkheid opnemen ?
 
Raadslid Wim Laureys vraagt dan ook aan het gemeentebestuur om in de toekomst de Hoeilaartse bevolking nauwer te betrekken en vooral inspraak te geven alvorens te beslissen over het invoeren van dergelijke mobiliteitsmaatregelen.
 
Overleg en inspraak zijn immers zéér belangrijke kenmerken van een democratie maar vooral ook een teken van goed lokaal bestuur.
 
 
Wim Laureys
Gemeenteraadslid voor CD&V Hoeilaart
 
e-mail : Wim.Laureys@Hoeilaart.be
GSM : 0475 24 26 41